Veiligheid
Mijn lening online beheren. Wat betekent dit voor mijn (digitale) veiligheid?
We raken steeds vaker gewend aan een digitale wereld. Denk aan de verschillende Apps waarmee je 24/7 inzicht hebt in je bankzaken. Of de informatiestroom waarmee je het energieverbruik thuis of de postbezorging zelf in de gaten kunt houden. Wij begrijpen goed dat je óók inzicht wilt hebben in jouw lening bij Findio. Waar en wanneer je wilt. Met Mijn Dossier kan dat. Hoe veilig is dat?
Waar kun je op letten?
Er zijn verschillende mogelijkheden waarmee criminelen op slinkse wijze tot informatie proberen te komen. Eén daarvan is phishing waarmee persoonlijke gegevens per e-mail worden opgevraagd. Deze informatie wordt vervolgens misbruikt voor criminele doeleinden zoals witwassen en identiteitsfraude. Het is daarom belangrijk om adequaat met je gegevens om te gaan en je te allen tijde goed te realiseren waar je jouw gegevens invoert en wie de partij is welke je gegevens ontvangt.
- Ga zorgvuldig om met je inloggegevens van Mijn Dossier
- Controleer of de website veilig is; de URL begint met // of controleer het slotje in je browser op het beveiligingscertificaat.
- Installeer steeds de laatste software en patches op je device
- Stel een spamfilter in je e-mailaccount in
- Findio zal je nooit via een e-mail doorverwijzen naar een website waar je beveiligde informatie moet invoeren.
Wanneer je twijfelt over bepaalde e-mails die je (ogenschijnlijk) van Findio hebt ontvangen, neem dan contact op met onze klantenservice via service@findio.nl.
Wat doet Findio?
Beveiligde verbinding
Controleer of de website veilig is en je je op de juiste findio.nl website bevindt. De URL begint met // of je ziet een gesloten slotje in je browser. Dubbelklik op het slotje om het beveiligingscertificaat te openen. Het certificaat dient verleend te zijn aan Findio.
Beperkte inlogtijd
Je wordt automatisch uitgelogd wanneer er langer dan 20 minuten geen activiteit is op de pagina. Als je na deze tijd verder wilt gaan, moet je dus opnieuw inloggen.
Mijn wachtwoord
Het e-mailadres en wachtwoord geven je toegang tot Mijn Dossier. Schrijf deze gegevens nooit op in notitieboekjes, geef ze niet af aan anderen en noem ze niet in een e-mail. Vergeet niet dat bescherming van je e-mailadres, wachtwoord en beveiligingsgegevens jouw eigen verantwoordelijkheid is.
Het wachtwoord voor Mijn Dossier dient te voldoen aan een aantal criteria. Eén keer per jaar dien je dit wachtwoord te wijzigen. Zo houden wij het inloggen veilig. Je krijgt dit verzoek nooit per e-mail, maar altijd wanneer je zelf inlogt op Mijn Dossier.
Bescherm jouw persoonlijke informatie en computer of mobile device.
- Installeer steeds de laatste software en patches om te voorkomen dat hackers of virussen jouw computer of device kunnen binnendringen.
- Installeer antivirus-software op je computer en actualiseer deze regelmatig om jouw computer te beschermen tegen virussen en om te voorkomen dat hackers Trojan-virussen kunnen installeren.
- Installeer en actualiseer anti-spyware software.
- Installeer en actualiseer anti-malware software.
- Installeer en actualiseer persoonlijke firewalls.
- Maak alleen gebruik van programma’s van bekende en betrouwbare leveranciers.
- Log alleen in op Mijn Dossier wanneer je gebruik maakt van een beveiligde draadloze internetverbinding.
- Gebruik alleen de nieuwste versie van een browser.
- Log altijd uit bij Mijn Dossier wanneer je klaar bent.
Vormen van fraude
Phishing: vissen naar informatie
Phishing is een vorm van internetfraude waarbij door criminelen misbruik wordt gemaakt van de naam en kenmerken van een bedrijf door officieel uitziende e-mailberichten te verzenden. Dergelijke e-mails bevatten over het algemeen een link naar een nepwebsite, waar aan klanten wordt gevraagd hun naam en beveiligingsgegevens in te toetsen. Zodra je deze gegevens hebt ingevoerd kunnen deze op legitieme websites worden gebruikt om geld van jouw rekening af te schrijven.
Het is daarom van groot belang dat je uiterst voorzichtig omgaat met e-mails waarin gevraagd wordt naar dergelijke informatie. Hebt u een mail ontvangen van Findio welke u niet vertrouwd? Neem dan contact op met service@findio.nl.
Spoofing
Met spoofing doen criminelen net alsof ze iemand anders zijn. Door middel van trucjes kunnen zij hun telefoonnummer of de afzender van een SMS doen voorkomen alsof het afkomstig is van Findio. Controleer daarom altijd of het bericht wel écht is door vragen te stellen. Vertrouw je het niet? Neem dan contact op met de klantenservice van Findio.
Advanced Fee Fraud
Een andere vorm van fraude is Advanced Fee Fraud. Hierbij wordt je via de e-mail grote sommen geld aangeboden waarbij gevraagd wordt om een kleine vergoeding voor de juridische kosten te betalen. Soms wordt gesteld dat het aangeboden geld afkomstig is van een loterij waar je nooit aan hebt mee gedaan. Er wordt je een percentage van het geld beloofd voor je hulp. In alle gevallen wordt je verzocht een bepaalde vergoeding te betalen. Ga nooit in op dergelijke e-mails. Zij vormen onderdeel van fraudepraktijken en je zult nooit iets van het beloofde geld ontvangen.
Pas op voor spam
Gebruik een spam-filter om te voorkomen dat je dergelijke berichten ziet. Beantwoord nooit een spam-bericht. Dan weet men dat het e-mailadres gebruikt wordt en neemt de hoeveelheid spam alleen maar toe. Wanneer je spam-berichten leest, realiseer je dan: wanneer een aanbieding te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook!